MOGINUM
: BUDAYA ATAU AMALAN
PENGENALAN
Negeri Sabah (North
Borneo) adalah salah satu negeri di Malaysia yang terdiri daripada banyak suku
kaum yang menetap di negeri ini. Salah satu suku kaum yang tinggal di negeri
Sabah ialah suku kaum Kadazandusun. Suku kaum ini adalah bumiputera asli yang terbesar di Sabah dan berasal daripada IndoChina. Kaum etnik ini menggunakan pelbagai
bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang merupakan satu pertiga
dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai barat seperti
Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud, Kota Marudu
dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau. Kebanyakkan
masyarakat ini adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma.
Menurut
KDCA (2018), Kadazandusun terdiri dari 40 etnik iaitu Bonggi, Lundayo, Sukang,
Bundu, Makian, Sungei, Dumpas, Malapi, Tatana, Gana, Mangkaak, Tangara, Garo,
Minokok, Tidong, Ida’an, Murut, Tindal, Kadayan, Nabai, Tobilung, Kimaragang,
Paitan, Tolinting, Kolobuan, Pingas, Tombonuo, Kuijau, Rumanau, Tuhawon
Lingkabau, Rungus, Tutung, Liwan, Sinobu, Bisaya, Lobu, Sinorupu, Lotud dan
Sonsogon. Semua kaum yang ada di negeri Sabah ini mempunyai
kepercayaan, adat resam tradisional serta kebudayaan mereka yang tersendiri.
Apa yang kita lihat pada masa sekarang adalah pusaka yang di turunkan kepada
setiap suku kaum ini sejak zaman nenek moyang mereka lagi. Maka ianya satu
perkara yang harus di ambil berat, di hormati serta di taati agar generasi muda
zaman sekarang mempunyai rasa lebih menghargai apa yang mereka ada sekarang.
Salah satu perkara yang menjadi pegangan kepada semua anggota masyarakat
khususnya di negeri Sabah ini adalah budaya. Selain daripada budaya, perkara
lain yang berkaitan dengan budaya adalah amalan. Ianya nampak seperti saling
berkaitan namun ada beberapa perkara yang berbeza di antara budaya dan amalan. Sebelum
kita berbincang lebih dalam lagi, kita lihat dahulu apa yang di maksudkan
dengan ‘budaya’ dan ‘amalan’.
PENGERTIAN
MAKSUD DAN DEFINISI BUDAYA
Berdasarkan kepada Birukou, A., Blanzieri, E.,
Giorgini, P., & Giunchiglia F (2009), definisi budaya adalah seperti
berikut.
We define culture as a set of
traits that are shared by the set and were transmitted, where traits are
“characteristics of human societies that are potentially transmitted by
non-genetic means”
Definisi budaya seperti
yang di nyatakan di atas adakah ciri ciri mahupun karakter manusiawi yang ada dalam
masyarakat yang boleh di turunkan secara lisan mahupun tradisi. “Non genetic
means” merujuk kepada sesuatu perkara yang di turunkan bukan melalui baka dan
keturunan tetapi melalui pengajaran adat dan tradisi. Ini bermaksud, apa
yang di amalkan oleh masyarakat boleh di turunkan kepada generasi seterusnya.
Orang orang tua khususnya ibu bapa menurunkan segala pengetahuan adat resam,
kepercayaan serta amalan tradisi kepada anak anak mereka melalui pengajaran
secara lisan, teori dan latihan secara fizikal supaya ianya lebih berkesan dan
mudah di ingati dan di fahami oleh anak anak mereka.
“Culture means the whole complex of
traditional behavior which has been developed by the human race and is
successively learned by each generation”
Dengan mengambil kira
keadaan perilaku sifat tradisi yang ada di mana masyarakat yang secara langsung
membentuk sifat tersebut di pelajari sepenuhnya oleh generasi masa kini. Ini
bermaksud, apa apa yang telah di bangunkan oleh masyarakat terdahulu terutama
dari segi tradisi, ianya boleh di turunkan kepada golongan masa kini melalui
pembelajaran berdasarkan fahaman yang di turunkan kepada mereka.
Sama maksudnya juga
jika di bandingkan dengan kenyataan yang di buat oleh Bailey, G., & Peoples, J (1998) iaitu,
“Culture is the socially
transmitted knowledge and behavior shared by some group of people”
Dalam satu kelompok
masyarakat yang mempunyai pengetahuan nilai tradisi termasuklah intipati serta
sifat yang sama, secara langsung mereka ‘berkongsi’ maklumat yang ada. Ini
bermaksud, mereka tidak perlu bimbang sekiranya ‘silap dalam pemahaman tradisi’
kerana anggota masyarakat dalam kelompok yang sama boleh membantu mereka untuk
memperbetulkan kesilapan tersebut. Secara ringkasnya di sini, budaya
adalah satu pegangan yang di amalkan oleh masyarakat tertentu dan ianya di
turunkan kepada generasi baru agar ianya tidak pupus dan sentiasa di kembangkan
lagi melalui pendekatan sosial yang positif, mempraktikkan fahaman tradisi
tersebut dan mengerti kepentingan sifat dan intipati nilai tradisi ini yang
telah di turunkan sejak nenek moyang lagi. Dengan kata lain, ia mesti
di hormati dan di hargai kerana melalui nilai tradisi ini juga, keperibadian
individu dalam masyarakat di bentuk dari segi cara pembawaan nilai tradisi
dalam diri dan sikap positif terhadap kepentingan ini. Itu yang harus di pupuk
sejak kecil lagi dan menjadi tanggungjawab orang tua khususnya ibu bapa untuk
mengajar anak anak mereka tentang intipati ini secara berperingkat.
PENGERTIAN
MAKSUD DAN DEFINISI AMALAN
Menurut Dewan Bahasa
dan Pustaka (2018), amalan membawa erti maksud ‘sudah menjadi kebiasaan’. Kebiasaan
ini merujuk kepada perbuatan individu terhadap perkara yang sudah biasa di
lakukan oleh mereka. Contohnya, amalan menggosok gigi sebelum tidur dan selepas
bangun tidur yang di pupuk sejak kecil dengan tujuan supaya gigi kekal bersih
dan tidak rosak. Contoh yang lainnya ialah amalan membaca di kalangan pelajar
sekolah harus di tingkatkan agar dapat membentuk satu ‘budaya’ membaca di
kalangan pelajar sehinggalah di peringkat yang lebih tinggi. Amalan yang lain
yang boleh kita lihat sendiri adalah berjoging atau bersenam setiap hari,
memancing setiap hujung minggu dan banyak lagi. Ini adalah contoh yang
berkaitan dengan kebiasaan dengan apa yang di lakukan oleh masyarakat setiap
hari. Amalan ini di teguhkan lagi dengan nasihat daripada ibu bapa, doktor bagi
mereka yang mempunyai masalah kesihatan dan rakan rakan sekiranya berkaitan
dengan hobi. Ianya satu kebiasaan yang mungkin di pengaruhi oleh sekitar dan
juga di sebabkan kebiasaan yang di lakukan yang menjadi salah satu keperluan
utama masyarakat tersebut.
Namun, ianya di
pengaruhi oleh keadaan sekitar terutama sekali dari segi masa. Kadangkala
amalan yang di amalkan oleh seseorang di waktu muda, mereka tidak lagi
mengamalkannya sekiranya umur mereka sudah lanjut di sebabkan faktor usia yang
tidak mengizinkan. Ini adalah satu perkara yang memberi kekangan bagi
kebanyakan amalan yang di buat sungguhpun ianya relevan dan baik untuk kita.
Selain dari itu, ada juga amalan yang sesuai di lakukan di rumah sendiri tetapi
tidak begitu sesuai di buat sekiranya bukan berada di tempat sendiri. Dengan
erti kata lain, faktor keadaan juga mempengaruhi amalan sama ada ianya di buat
atau tidak.
Ini bermaksud, antara
beberapa perkara yang mempengaruhi ciri ciri amalan adalah,
1. Masa
2. Tempat dan keadaan
sekitar
3. Faktor usia
4. Kesihatan
5. Perubahan Iklim dan
Cuaca
BUDAYA
DAN AMALAN : PERBEZAAN DAN PERSAMAAN
Budaya dan amalan
kelihatannya seperti sama dari segi maksud. Namun sebaliknya, ia berbeza dari
segi pengertian. Secara umumnya, budaya adalah satu perkara yang di turunkan dari
generasi ke satu generasi manakala amalan adalah satu perkara yang berkaitrapat
dengan sifat dan kebiasaan seseorang. Namun amalan secara tidak langsung juga
boleh menjadi satu unsur budaya. Contohnya, amalan membaca menjadi satu budaya
di kalangan pelajar. Dari sudut budaya, cara pedekatan budaya ini di terapkan
kepada golongan masyarakat adalah melalui amalan berdasarkan nilai budaya itu
sendiri. Cuma bezanya, budaya akan tetap di amalkan tidak kira apapun perkara
yang di hadapi manakala amalan ini bergantung kepada situasi dan keadaan
seperti yang di nyatakan di atas (6 sebab mempengaruhi ciri amalan).
Antara tiga (3) Perbezaan
Budaya dan Amalan adalah dalam jadual berikut.
PERBEZAAN
|
BUDAYA
|
AMALAN
|
Faktor usia
|
Nilai
budaya di amalkan tanpa mengira umur dan penerapan nilai bermula dari ajaran
ibu bapa sejak kecil lagi.
|
Sifat
amalan mengambil kira faktor usia di mana sifat kebiasaan yang di amalkan
oleh individu berubah mengikut keperluan umur.
|
Keadaan tempat
|
Nilai
budaya selalunya di amalkan tanpa mengambil kira keadaan tempat namun ada
juga ketika ianya tidak begitu sesuai di amalkan di sebabkan latar belakang
demografi masyarakat. Ianya bergantung kepada nilai budaya.
|
Berubah
mengikut tempat namun ada juga masa ianya tidak berubah. Contohnya, tidak
kira di mana kita berada, kita harus menggosok gigi kita sebelum tidur dan
selepas bangun pagi.
|
Masa
|
Nilai
budaya di amalkan setiap masa selagi individu tersebut tinggal dan bersama
dalam masyarakat bergantung kepada keadaan tempat termasuklah faktor usia.
Namun masa tidak akan menghalang daripada budaya ini di amalkan oleh
masyarakat.
|
Amalan
selalunya di amalkan bergantung pada masa. Sekiranya masa tidak begitu
sesuai, perkara yang biasa di lakukan boleh di tunda dan boleh di tiadakan.
|
PERSAMAAN
|
BUDAYA &
AMALAN
|
Penerapan Nilai
|
Penerapan
nilai budaya dan amalan ini di mula sejak kecil lagi. Biasanya sewaktu di
bangku sekolah, kanak kanak sudah di dedahkan mengenai nilai budaya dan
amalan secara berperingkat agar ianya boleh di fahami cara perlahan.
|
Peranan Ibu Bapa
|
Ibu
bapa memainkan peranan penting sebagai pengajar kepada kanak kanak dengan
tujuan untuk menerapkan nilai budaya dan amalan secara berperingkat dan
menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberi pemahaman kepada kanak kanak
sehingga dewa betapa pentingnya nilai budaya dan amalan dalam diri mereka.
|
Keperluan
|
Budaya
adalah salah satu keperluan adat resam yang di punyai oleh masyarakat dan
ianya penting untuk di amalkan bagi menggambarkan identiti suku kaum yang
mengamalkan budaya tersebut. Sama seperti amalan, ianya menjadi satu
kepentingan bagi individu dalam masyarakat bagi menjamin keperluan individu
tersebut.
|
MOGINUM
: BUDAYA ATAU AMALAN
Menurut Nurul Hawani
(2014), budaya adalah kemajuan fikiran, akal budi iaitu cara berfikir serta
perlakuan. Budaya boleh di definisikan sebagai satu cara hidup yang di amalkan
oleh kumpulan tertentu dan ianya meliputi sistem sosial, susunan organisasi
ekonomi, politik, agama, kepercayaan, adat resam, sikap dan nilai. Ini
bermaksud bahawa ianya merangkumi aspek ‘amalan cara hidup’ oleh golongan
tertentu. Dalam erti kata lain, berdasarkan definisi dan pengertian yang telah
di nyatakan sebelum ini, budaya ini di amalkan oleh masyarakat mahupun individu
terlibat. Pengertian ini di tujukan kepada masyarakat Kadazandusun di negeri
Sabah. Jika pengertian budaya ini di kaitkan dengan amalan Moginum ataupun kita
mengatakan bahawa ‘Moginum adalah Budaya masyarakat Kadazandusun di negeri Sabah’,
tidakkah kita melihat perkara tersebut sebagai satu perkara yang kurang
menyenangkan? Apa yang hendak di terangkan di sini ialah, sekiranya kita
mengatakan bahawa ‘Moginum’ ini adalah sebahagian dari hidup masyarakat
Kadazandusun, bagaimana dengan mereka yang tidak mengamalkan perkara yang kita
panggil ‘Budaya’ ini? Memang benar, ianya adalah satu budaya yang di turunkan
oleh nenek moyang kita. Namun jika kita lihat keadaan sekarang, ianya sudah menjadi
kebiasaan ataupun amalan yang di amalkan oleh golongan peminum tegar tanpa
mengira tempat, waktu dan keadaan. Dahulu ianya di amalkan mengikut masa, tempat
dan keadaan yang sesuai namun sangat berbeza sekali jika di bandingkan dengan
masa sekarang.
Budaya memainkan
peranan penting di mana ianya secara langsung memperlihatkan identiti suku kaum
khususnya di negeri Sabah. Melalui budaya tersebut, masyarakat yang lainnya
secara tidak langsung akan mengetahui serba sedikit tentang suku kaum tersebut.
Namun apa yang seringkali di lihat sebagai satu budaya yang sudah biasa di
jadikan amalan oleh masyarakat di negeri Sabah ini ialah ‘Budaya Moginum’.
Sebenarnya, ini adalah amalan yang di amalkan oleh kebanyakkan masyarakat di
negeri Sabah. Namun, ramai orang tidak sedar telah ‘membudayakan’ amalan ini
sehingga suatu ketika pandangan dan persepsi orang luar melihat keadaan ini
sebagai satu budaya walaupun sebenarnya bukan. Di sebabkan amalan ini sudah
biasa di lihat dan di buat, maka ramai orang mengatakan bahawa amalan ini
secara perlahan lahan menjadi satu jenis budaya yang membawa ekspresi negatif
dari masyarakat luar. Keadaan ini makin menyedihkan apabila banyak gambar yang
di muat turun ke laman sosial yang di ambil ketika musim musim perayaan seperti
Perayaan Kaamatan di mana ramai orang terbaring kerana mabuk, bergaduh, tidur
di tepi jalan, tidur di tempat letak kereta, orang terkencing (nokosobu), muntah dan banyak lagi di
sebabkan minum minuman keras yang berlebihan. Imej yang di tunjukkan di sini
secara langsung memberi gambaran kepada orang luar bahawa adakah masyarakat di
negeri Sabah ini adalah seperti itu? Ramai masyarakat dari luar lebih melihat suku
kaum Kadazandusun apabila di kaitkan dengan amalan ini sungguhpun bukan dari
golongan ini sahaja yang terlibat dengan amalan ini.
Agak sukar bagi kita
untuk menafikan kerana sudah terlalu banyak bukti serta isu yang di tunjukkan
di laman sosial bahkan ada juga yang telah di masukkan ke dalam akhbar
tempatan. Banyak pihak sudah menyatakan kebimbangan mereka berkenaan dengan
amalan ini. Ironinya, perkara ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk di tangani
sebab ianya sudah sinonim dengan cara sosial masyarakat Kadazandusun dan sukar
untuk memisahkan mereka dari amalan ‘budaya’ ini.
Di negeri Sabah, amalan
Moginum ini adalah satu amalan di mana individu atau golongan yang terlibat
meminum minuman beralkohol buatan sendiri (home made) atau yang di beli. Ramai
dari kalangan masyarakat Kadazandusun yang mengamalkan amalan ini terutama
golongan yang veteran. Golongan ini adalah sebahagian daripada budaya ini kerana
mereka telah mengamalkan amalan ini sejak lama dahulu lagi. Sehingga sekarang,
ramai orang mengatakan ini adalah satu ‘budaya’. Namun persoalannya, adakah
masyarakat kita sendiri terlalu obses dengan budaya ini sehingga ianya di amalkan
bukan lagi mengikut masa tertentu malah sepertinya budaya ini sudah menjadi
keperluan atau amalan harian bahkan mingguan oleh masyarakat kita sendiri.
Amalan minum minuman keras di kalangan masyarakat tempatan memang boleh di
katakan cukup membimbangkan terutama sekali di kalangan anak anak muda kerana
amalan ini di amalkan bukan lagi di buat pada masa masa tertentu, mengikut
musim (seasonal activity) ataupun perayaan khas tradisi. Perkataan ‘budaya’ ini
membawa satu imej yang tidak begitu baik dengan aktiviti yang di kaitkan. Ianya
seperti menjadi satu amalan biasa yang telah di budayakan. Selain dari itu,
amalan ini juga di panggil ‘Budaya Aramai Ti’. Jika hampir setiap hari ada
aktiviti Moginum, maka kelihatannya seperti setiap hari ‘ada perayaan’ khas
yang di rayakan oleh mereka. Keadaan sekarang sangat berbeza berbanding dengan
apa yang telah di lalui oleh masyarakat lampau. Sungguhpun ianya memperlihatkan
banyak isu negatif tetapi ada juga perkara ‘positif’ yang kita boleh lihat dari
amalan ini.
TUJUAN ASAL MOGINUM
Bagi masyarakat Kadazandusun, tapai adalah minuman
tradisional yang perlu ada dalam kehidupan sebagai lambang atau adat mahupun
amalan sejak turun menurun. Sebelum adanya minuman keras seperti Beer, Liqour
dan lain lain, tapai sudah sinonim dengan masyarakat Kadazandusun. Antara sebab
dan alasan budaya minum tapai ialah kepercayaan kepada semangat padi (Pesta
Kaamatan), adat, majlis perkhawinan, majlis keramaian, majlis rumah terbuka,
majlis meraikan tetamu, majlis pembukaan sebelum perbincangan tunang, kematian,
gotong royong dan sebagainya. Tujuannya adalah untuk menghormati tetamu dan
sesiapa sahaja yang datang. Seperti yang di terangkan di atas, ini adalah
alasan yang positif dan munasabah mengapa budaya ini mempunyai kepentingan di
kalangan penduduk khususnya di negeri Sabah dan inilah yang sepatutnya di
terapkan ke dalam mentaliti masyarakat Kadazandusun di negeri Sabah.
Sebab
lain kita boleh lihat ialah Moginum menjadi salah satu upacara ritual suku kaum
Tatana, Kuala Penyu yang masih di amalkan hingga ke hari ini. Menurut Lokman
Sunggim (2010), Moginum bererti majlis minum. Secara kebetulan
upacara ini sememangnya dihiasai dengan aktiviti singgarung atau dalam bahasa
Tatana bermaksud acara minum-minum terutama daripada bahan seperti arak dan
tapai. Upacara moginum ini dibahagikan kepada tiga kategori iaitu yang paling
popular sekali dan biasa diadakan ialah Moginum Loyob, Moginum Kaul dan Moginum
Kahwin.
Moginum Loyob
Moginum Loyob ini biasanya
diadakan sebagai memperingati roh anggota keluarga yang telah meninggal dunia.
Ia akan dijalankan dalam tempoh kira-kira dua minggu atau selepas kematian ahli
keluarga.
Moginum Kaul
Moginum Kaul pula diadakan sebagai
memenuhi niat untuk berubat jika berlaku seseorang ahli keluarga mengalami
sakit yang disebabkan keteguran roh nenek moyang atau ahli keluarga yang
meninggal dunia. Keteguran roh ini dipanggil sebagai simponongon oleh
masyarakat Tatana dan untuk memulih seseorang daripada musibah ini ialah dengan
mengadakan upcara moginum kaul.
Moginum Kahwin
Moginum Kahwin diadakan jika ada
dalam kalangan ahli keluarga suku kaum ini ingin melangsungkan perkahwinan anak
sulung atau anak bongsu mereka.
Daripada
kenyataan ini, kita dapat lihat pentingnya bagi memahami erti budaya ini. Dalam
ritual yang di nyatakan oleh Lokman Sunggim (2010), moginum itu adalah
sebahagian daripada ritual masyarakat suku kaum Tatana. Ianya satu budaya yang
di amalkan dan mereka yang terlibat dalam ritual ini khususnya suku kaum Tatana
memahami erti maksud budaya moginum ini. Penting bagi kita sebagai masyarakat
di negeri Sabah untuk memahami perbezaan maksud ini.
Berdasarkan Punai-Tanah
(2009), amalan ini di buat sejak dahulu bukanlah seperti yang kita lihat
sekarang. Ada beberapa sebab mengapa budaya Moginum ini di buat.
Tujuan untuk Menghormati dan menyatakan Terima Kasih
Bagi menghormati atau
menyatakan terima kasih mereka kepada roh yang menjaga padi atau hasil tuaian
mereka bertambah, maka suku kaum kadazan / dusun mengadakan satu majlis
besar-besaran untuk tujuan tersebut yang di panggil ’Kaamatan’. Maka peranan
tapai itu bermula di sini dan tapai berasal daripada hasil padi yang dibuat
menjadi minuman rasmi semasa upacara pemujaan ’bambarayon’ dan upacara
’magavau’.
Merayakan Kemenangan dan Kejayaan
‘Head Hunter’ atau
pemburu kepala manusia adalah satu amalan yang di lakukan oleh suku-suku kaum
terawal di kepulauan Borneo termasuk Sarawak dan Kalimantan. Pada ketika itu
belum ada peraturan yang menghalang atau melarang perbuatan seumpama itu.
Walaubagaimanapun pemburuan kepala manusia ini di lakukan atas beberapa sebab
seperti mempertahan kawasan jajahannya atau sebagai pra syarat kepada seseorang
pemuda yang ingin memperisteri gadis pujaannya pada ketika itu. Kemenangan atau
kejayaan mendapatkan kepala manusia diraikan dengan majlis makan dan minum.
Sudah tentulah tapai akan menjadi minuman rasmi sepanjang acara itu
berlangsung.
Majlis Perkahwinan
Majlis-majlis lain yang
ada kaitannya dengan acara meminum tapai ialah majlis perkahwinan. Bagi suku
kaum kadazan / dusun dan murut yang masih mengamalkan paganisme, acara
perkahwinan itu tidak akan lengkap tanpa minuman tapai. Ini kerana mengikut
kepercayaan suku ini mereka yang tidak meminum minuman tapai adalah bukan
daripada suku tersebut. Malah tapai menjadi sebahagian daripada hantaran
daripada pihak lelaki kepada pengantin perampuan dan di sini lah kita melihat
peranan yang dimainkan oleh tapai dalam istiadat dan budaya suku kaum kadazan /
dusun dan murut Sabah.
PERKARA
POSITIF YANG BOLEH DI LIHAT DARI AMALAN MOGINUM
Apa yang tertulis dalam
bahagian ini adalah berdasarkan dari sudut kacamata masyarakat Kadazandusun
termasuklah pendapat, pemerhatian dan perkongsian pengalaman dari mereka
sendiri. Bahagian ini bukan bertujuan untuk ‘menghalalkan’ amalan Moginum
kepada golongan yang bukan peminum tegar ataupun sebaliknya. Ini hanyalah
pendapat dari sudut pandang dan perkongsian pengalaman mereka yang lebih
mengerti tujuan amalan yang telah ‘di budayakan’ ini. Namun intipati bahagian
ini lebih kepada pendapat dan perkongsian pengalaman sahaja dan tidak ada bukti
kukuh sama ada ianya benar benar berkesan mahupun tidak. Sungguhpun ianya
bertentangan dengan mereka yang tidak suka dengan amalan ini namun ada baiknya
juga kita melihat pandangan mereka terhadap amalan yang di budayakan ini.
Selepas melalui beberapa siri pemerhatian, ada tiga (3) perkara yang di
kenalpasti melalui perkongsian yang di berikan oleh mereka.
Memberi
ruang untuk sesetengah pihak untuk meluahkan perasaan terpendam
Kadangkala hanya
melalui cara ini sahaja ada segelintik (ramai) individu yang mengambil
kesempatan untuk meluahkan perasaan mereka yang terbuku di dalam hati melalui
perkongsian kepada individu yang minum bersama mereka. Namun tidak semua akan
mereka akan berbuat demikian, hanya rakan yang rapat dan kenalan rapat sahaja.
Melalui perkongsian tersebut, tetap aka nada nasihat menyusul. Sama ada nasihat
yang di berikan tersebut di terima atau tidak, itu adalah perkara kedua. Apa
yang penting, mereka meluah melalui cara ini. Sungguhpun cara sedemikian tidak
begitu sesuai namun ada baik bagi sesetengah individu yang berbuat demikian.
Menambah
kenalan melalui cara pendekatan sosial
Ramai di antara peminum
tegar mengakui perkara ini. Melalui cara pendekatan ini, mereka secara tidak
langsung akan berkenalan dengan ramai orang sehingga selepas aktiviti tersebut,
mereka tetap mengenali kenalan baru mereka. Cara pendekatan ini biasanya di
buat sewaktu baru mula aktiviti Moginum contohnya mereka bertegur sapa,
memperlawa mereka untuk duduk berdekatan atau satu tempat agar mudah untuk
mengagihkan minuman. Namun kalau sekiranya terlalu mabuk, pasti mereka tidak
akan ingat lagi.
Boleh
mengurangkan tekanan dalam diri
Banyak pendapat tidak
bersetuju dengan kenyataan ini. Bahkan sebelum ini, ada di nyatakan bahawa ianya
boleh menyebabkan seseorang akan bertambah ‘panas’ dan ‘marah’ selepas Moginum
dan akan melepaskan rasa marah kepada keluarga atau orang lain. Namun, ada
sesetengah individu yang mengatakan bahawa melalui perkongsian yang mereka buat
sewaktu Moginum, sedikit sebanyak rasa tekanan dalam diri mereka berkurang di
tambah dengan nasihat yang di berikan. Tapi ianya mesti di lakukan dengan cara
tertib dan lembut, tidak boleh di buat dengan cara memaksa dan memberi
penekanan lagi. Harus secara perlahan lahan, lembut dan penuh perhatian.
Merapatkan
hubungan sosial di kalangan mereka yang Moginum
Banyak di kalangan
peminum tegar mengatakan (melalui perkongsian) bahawa melalui aktiviti Moginum
ini boleh merapatkan lagi hubungan sosial di kalangan mereka yang Moginum.
Contohnya, apabila mereka minum bersama, mereka akan bersosial mengikut cara
mereka, berkongsi pengalaman, ketawa bersama dan saling beramah mesra. Melalui
cara ini secara tidak langsung akan merapatkan lagi hubungan dan membentuk
persefahaman yang positif di kalangan mereka. Namun ianya harus di buat
mengikut cara yang sepatutnya dan bergantung kepada orang yang kita dekati.
Bagi kenalan yang baru di kenali, mungkin ada cara yang lebih sesuai dari ini
untuk mendekati mereka. Semuanya bergantung pada cara anda mendekati individu
tersebut.
KESAN
MOGINUM YANG BIASA DI LIHAT
Aktiviti Moginum yang
di buat sewaktu musim keramaian ataupun minum dalam kumpulan kecil dan individu
memberi kesan yang berbeza dari segi tahap kemabukan. Selalunya tahap kemabukan
seseorang bergantung kepada berapa banyak yang sudah di minum oleh individu
tersebut. Namun ada juga individu yang baru minum 2 atau 3 gelas tapai dan
minum beberapa tin bir, individu tersebut sudah mabuk. Ada yang mengatakan bahawa
individu tersebut tidak pandai minum dan tidak tahan minum. Terlalu banyak
bergerak juga boleh menyebabkan tahap kemabukan bertambah. Berbeza dengan orang
yang minum tetapi jarang bergerak dan minum secara perlahan lahan sambil
bercerita, mereka ini tahan lebih lama sedikit bergantung kepada keadaan. Namun
kesan daripada Moginum ini boleh di lihat selepas beberapa waktu ketika
sepanjang masa Moginum ini berlangsung.
Melalui pemerhatian,
antara kesan Moginum yang boleh kita lihat adalah,
Pandai
jadi Kuat
Istilah ini merujuk
kepada individu yang mabuk tetapi tiba tiba pandai jadi kuat. Cara bercakap
macam ketua gangster, cerita pasal pukul orang dan cerita pasal apa sahaja
tetapi jika di celah, individu tersebut tidak ‘akun’ kalah. Maksudnya, dia
mesti menang saja. Bila keadaan ini berlaku, adalah lebih baik mereka yang
bercerita dengan individu ini beredar bagi mengelakkan sebarang kejadian yang
sudah di jangka akan berlaku.
Pandai
bercakap sendiri
Perkara ini biasa bagi
golongan yang sudah tua dan ada juga dari kalangan orang muda. Namun ini tidak
perlu di bimbangkan kerana mereka ini adalah jenis yang tidak mengganggu
ketenteraman tetamu. Sampai suatu masa, mereka akan tidur di kerusi atau baring
di mana tempat yang sesuai.
Pandai
cerita Politik
Perkara ini sangat
popular di kalangan mereka yang veteran lebih lebih lagi apabila mereka
bercerita tentang politik bersama orang muda. Kadangkala orang muda ini selalu
menimbulkan isu politik yang tidak konsisten dan spekulasi hingga menyebabkan
individu yang peka dengan isu semasa akan berdebat dengan golongan muda ini.
Bermula dengan isu yang biasa hinggalah spekulasi yang buat orang veteran itu
‘menjadi panas’. Selepas beberapa ketika, orang muda itu beredar sambil berkata
‘Undi itu Rahsia’. Dan cerita politik tersebut hanya sampai di situ sahaja.
Pandai
bercakap lebih dari satu bahasa
Selalunya mereka ini
bercakap dalam bahasa inggeris, bahasa bajau ataupun bahasa cina namun
tatabahasa dan susunan ayat adalah tunggang terbalik. Mereka akan terus bercakap
tanpa henti selagi ada orang yang membawa mereka untuk bercerita dalam bahasa
tersebut. Ada juga di kalangan orang tua yang pandai bercakap bahasa inggeris
di mana tatabahasa dan struktur ayat yang baik dan kemas. Alasan yang di
berikan adalah ‘Dulu saya sikulah urang putih bah, zaman boritish lagi. Kamu
apa tau.’ Perkara ini biasa dalam aktiviti Moginum.
Pandai
bawa orang untuk Milokud (Arm Wrestling) atau Mimpulos (Finger Wrestling)
Perkara ini biasa di
kalangan orang muda dan mereka yang pertengahan umur. Selalunya perkara ini
berlaku apabila salah seorang individu (selalunya orang muda) menunjukkan otot tangannya yang tegap
dan keras. Dan apabila ada individu yang melihat ini, mereka akan rasa tercabar
dan berkata ‘Tangan saya kicil tapi hari hari angkat pasir, karaja kampong
bah.. daripada kau itu training saja..’ dan akhirnya mereka akan milokud atau
mipulos. Perkara biasa yang yang tidak mendatangkan konflik besar. Cuma perkara
ini juga bergantung kepada individu itu sendiri. Manalah tahu ada yang tidak
biasa di kalahkan melalui Milokud dan Mimpulos.
Pandai
memberikan nasihat
Biasanya individu yang
suka memberikan nasihat ini ialah mereka yang memang mempunyai sikap seperti
itu. Mabuk atau tidak mabuk, individu ini tetap suka memberikan nasihat. Namun
ketika waktu mabuk, nasihat yang di berikan kadangkala berbeza dengan nasihat
kalau individu ini tidak mabuk. Kadangkala isi nasihat sukar untuk di mengerti
dan di fahami dan ada nasihat yang penuh emosi. Namun sikap ini tidak perlu di
risaukan. Apa yang penting, ianya kena pada orang yang sesuai. Sekiranya kena
pada orang yang tidak suka di nasihati, mungkin individu tersebut tidak di
pedulikan atau di sindir.
Pandai
buat cerita karut (Monombirang)
Perkara ini biasa
terjadi di kalangan peminum tegar. Ada yang bercerita sampai ke langit, cerita
mengenai pengalaman kerja 20 hingga 30 tahun lepas padahal baru berumur 25
tahun. Selalunya cerita yang timbul waktu aktiviti Moginum adalah berkaitan
dengan pengalaman kerja, hubungan cinta, cerita seram, hak penjagaan tanah,
kayu balak, memburu binatang, menangkap ikan dan banyak lagi. Biasanya yang
monombirang ini adalah orang muda dan jarang sekali mereka yang monombirang ini
dari kalangan pertengahan umur ataupun veteran. Namun banyak juga cerita serius
dari kalangan ini yang di buat buat (sorita goudut). Bagi mereka yang memahami
situasi seperti ini adalah perkara biasa bagi mereka.
NASIHAT
KEPADA MEREKA YANG SUKA MOGINUM
Nasihat ini adalah
berdasarkan pengalaman yang di lalui oleh semua orang selepas banyak
pemerhatian di buat. Dan pemerhatian ini berdasarkan fakta, kesaksian peribadi
dan realiti. Memang agak sukar bagi sesetengah golongan peminum tegar untuk
‘tidak mahu minum lagi’ atau ‘berhenti’ dari mengamalkan amalan ini. Namun
bagaimanakah dengan mereka yang sudah biasa? Bukan mudah bagi mereka untuk
berhenti kecuali ada kejadian yang membuat mereka insaf sepenuhnya. Namun
sebagai isi perkongsian pemerhatian, perkara ini wajar bagi kita semua tahu
tidak kira siapapun kita. Berikut ada beberapa nasihat yang berguna bagi kita
ikuti. Semoga bermanfaat.
Minum
air secukupnya
Ramai di antara peminum
tegar kurang minum air ketika mereka minum arak. Apabila anda minum minuman
keras Label 5, Jack Daniel, Vodka, Martel atau apa sahaja jenis Liquor, pastikan
anda ada minum air! Perkara ini wajib bagi meneyeimbangkan keadaan toksik
alkohol dalam badan anda. Apabila anda minum arak buatan sendiri seperti
Montoku, pastikan anda minum air! Jangan lupa minum air! Arak jenis Montoku
mempunyai kandungan dan kepekatan alkohol yang tinggi. Sekiranya anda minum,
pastikan anda minum air secukupnya.
Pastikan
anda sudah makan (Nasi) sebelum Moginum
Minum minuman keras
dalam keadaan perut kosong sangat di tegah. Pastikan anda sudah makan nasi
untuk mengisi perut dan pastikan anda tidak minum minuman keras dalam keadaan
perut kosong. Cuba tolak dengan hormat sebelum anda minum dan bagi alasan. Bagi
mereka yang faham, mereka tidak akan memaksa anda untuk minum. Kerana jika anda
minum dalam keadaan perut kosong, anda akan merasa sakit di bahagian ulu hati
atau perut sewaktu muntah. Warna muntah anda mungkin warna kekuningan. Pastikan
anda makan sebelum minum arak.
Cuba
elakkan minum arak dalam keadaan emosi tidak baik dan stabil
Perkara ini sangat
penting dan banyak kali berlaku. Sekiranya anda minum dalam keadaan seperti
ini, secara tidak sedar anda ‘meluahkan’ perasaan dan emosi anda melalui cara
yang tidak wajar dan ada potensi untuk menimbulkan pergaduhan. Emosi memainkan
peranan penting sepanjang masa anda minum dan pastikan anda mempunyai teman
yang minum bersama anda yang mengetahui masalah anda. Sekiranya tidak, cuba
elakkan. Kesan yang tidak kita mahu selalunya berlaku sekiranya kita sendiri
mengabaikan perkara ini.
Jangan mempunyai keinginan seksual yang melampau sewaktu Moginum
Perkara ini banyak
berlaku di kawasan perkampungan mahupun di kelab malam. Perkara ini sungguhpun
ianya normal namun harus ada kawalan diri. Sekiranya tidak, akan mengundang
perkara yang tidak baik seperti berlakunya pergaduhan, mencuba untuk meramas
perempuan tanpa segan silu ataupun mengganggu teman wanita orang lain. Harus
ada kawalan diri, ingat perkara mahupun kesan yang mungkin akan menimpa anda.
Harus
tahu kemampuan setakat mana boleh minum (Limit)
Banyak orang tidak tahu
limit mereka ketika minum terutama sekali bagi mereka yang bukan memandu
kereta. Pemandu selalunya menjadi mangsa keadaan di mana mereka ini kadangkala
tidak puas minum tetapi di paksa pulang awal dan sebagainya. Bagi pemandu
kereta, pastikan anda tahu limit anda! Pastikan anda minum air yang banyak
sebelum memandu dan mesti ada orang dalam kereta anda yang tidak tidur agar
boleh di bawa bercerita. Sekiranya mengantuk, berhentilah di tengah jalan yang
ada lampu di sekitarnya (tempat yang selamat) dan tidur sekejap. Selepas
bangun, cuci muka anda dan teruskan perjalanan. Jangan paksa memandu kalau
mengantuk atau mabuk! Ingat, ramai orang menunggu anda pulang rumah pada ketika
anda membalas mesej ‘Ya, saya pulang sudah. Ok juga ini.’. Mereka berharap
keselamatan anda dan anda harus mengetahui perasaan mereka.
Anda
harus mempunyai sifat Sabar
Tidak di nafikan ramai
orang kalau sudah mabuk, mereka suka mencari pasal dan mencari gaduh. Elakkan
daripada terlibat dalam sebarang pergaduhan sewaktu mabuk. Kesakitan yang akan
anda alami adalah 3 kali ganda daripada waktu anda waras dan sangat
membimbangkan kalau sekiranya pergaduhan tersebut melibatkan ramai orang dengan
benda keras. Kalau anda masih sedar, ada baiknya anda beredar dan pergi dari
tempat itu. Jangan cuba untuk terlibat dan jangan cuba tunjuk kekuatan anda
dalam keadaan seperti itu biarpun hati anda mengatakan ‘Mampus lah dia ini
kalau saya hambat guna ini besi!’. Jangan layan kehendak hati anda. Kesannya
sangat berat untuk anda tanggung dan akhirnya, keluarga anda juga akan terbabit
dan mungkin anda akan berada di hospital di Unit Kecemasan. Siapa tahu…
Cubalah
cari alasan untuk pulang awal
Beranikan diri anda
untuk meminta kebenaran untuk pulang awal daripada tuan rumah. Sekiranya pada
waktu keramaian, anda boleh pulang tanpa memaklumkan tuan rumah (tapuk tapuk) supaya anda tidak terlalu
mabuk dan lupa diri. Tuan rumah juga memahami anda sebagai tetamu jadi jangan
takut untuk memaklumkan kepada mereka. Kecualilah anda sendiri yang tidak mahu
pulang awal atas alasan masih banyak cerita bersama kenalan. Sampai satu masa,
anda tidak dapat memandu lagi dan akhirnya, tertidur di kerusi dan tunggu untuk
di kejutkan.
Selalunya barang
kepunyaan milik anda hilang bukan hanya di curi tetapi tercicir. Sama ada anda
tidak masukkan sepenuhnya dompet ataupun telefon bimbit anda ke dalam poket
ataupun tidak mampu kerana sudah mabuk. Apabila sudah mabuk, pandangan anda
seakan akan kabur menyebabkan tindak balas anda lambat. Adalah lebih baik anda
masukkan dompet dan telefon bimbit anda di poket depan agar tidak mudah
tercicir melainkan poket depan anda koyak dan agak susah di curi kerana poket
depan anda sempit berbanding poket seluar bahagian belakang. Apabila poket
seluar depan anda di seluk, anda boleh sedar dan nampak kecuali anda terlalu
mabuk, tidak sedar dan tidur di atas rumput atau tepi jalan. Pastikan anda
mempunyai kawan bersama anda.
Sebelum
menghadiri apa apa acara Moginum, cubalah untuk berdoa
Mungkin ada yang
tertanya ‘Pigi moginum pun mau sambayang kah?’. Untuk pengetahuan anda, kita
berdoa untuk keselamatan diri kita dan orang lain sepanjang masa perjalanan dan
masa aktiviti berjalan. Bagi sesetengah orang, perkara ini lawak dan
bertentangan. Tapi terpulang bagi anda untuk melakukan perkara ini. Sebab apa
yang anda perbuat, harus ianya mementingkan keselamatan diri dan orang lain.
Sekiranya
anda sedang memandu dan ada penumpang, elakkan daripada bergaduh (berlawan
cakap) dengan penumpang anda dalam perjalanan
Perkara ini banyak
sudah terjadi dan ada yang terlibat dalam kemalangan. Jangan pandang remeh
perkara ini terutama mereka yang memandu kerana sekiranya perkara ini berlaku,
emosi pemandu akan terganggu dan akan mempengaruhi kestabilan cara pemanduan
kereta. Jangan anggap bahawa anda tahu memandu, berpengalaman dan sentiasa
‘rilex’ dengan perkara ini. Bahaya bagi anda lebih lebih lagi sekiranya ada
konflik di dalam kenderaan tersebut. Hindarkan perkara seperti ini. Jangan
sesekali terlibat dengan pergaduhan dalam kenderaan ketika memandu dan pastikan
emosi anda tidak terganggu walaupun anda sudah minum tetapi anda masih sedar
perkara itu berlaku. Kalau boleh marah penumpang anda, tegur dengan hormat.
Kalau mereka masih bising, katakan ini kepada mereka ‘Bah.. Kalau kamu bulum
lagi mau berenti, saya kasi turun kamu di simpang saja Ooh, jalan kaki lah
kamu..’ ataupun kamu berhenti sebentar dan buka pintu tempat duduk mereka
sambil mengatakan ‘Bah, kamu bagaduh sini luar. Saya mahu pulang (siuli) sudah ini.’ (Kompom diorang stop bagaduh..)
MENGAPA SUKAR UNTUK DI KAWAL?
Menurut Utusan Borneo
(2016), seperti yang di nyatakan dalam kajian Kesihatan dan Mordibiti
Kebangsaan (NHMS) antara Ogos 2011 – Julai 2012, negeri Sabah mencatatkan
pengambilan Alkohol ketiga tertinggi di Malaysia dengan 18.4% selepas Kuala
Lumpur, 20.3% dan Sarawak, 19.7%. Selain dari itu, kajian daripada Universiti
Malaysia Sabah (UMS) juga merekodkan bahawa 17% daripada jumlah populasi di
negeri Sabah adalah peminum Alkohol tegar dan 50% dari jumlah tersebut minum
dengan cara yang berbahaya. Maklumat ini menunjukkan bahawa masyarakat tempatan
di negeri Sabah secara langsung terlibat dan menjadi sebahagian daripada budaya
ini. Apa yang lebih membimbangkan adalah 50% daripada jumlah peminum tegar
meminum minuman beralkohol dengan cara berbahaya. Perkara ini secara umumnya
memang berlaku di negeri Sabah.
Melalui pemerhatian yang di buat, antara sebab mengapa ianya sukar di bendung di kalangan golongan yang sudah biasa dengan amalan ini adalah seperti berikut.
Terpengaruh
dengan Rakan Sebaya
Perkara ini lebih
kepada sikap ‘ingin mencuba’ di kalangan orang muda. Ianya bermula di peringkat
remaja, selalunya di zaman sekolah menengah lagi. Biasanya golongan ini akan
belajar minum secara berperingkat. Contohnya, mereka akan minum 1 tin Bir
sehari atau berkongsi minuman di kalangan mereka. Lama kelamaan, mereka akan
belajar untuk membeli minuman secara kongsi (Patak patak atau rukut rukut). Apabila mereka sudah terbiasa dengan
keadaan seperti ini, maka mereka akan melalui satu keadaan lagi di mana mereka
akan sentiasa mencari masa untuk aktiviti ini dengan alasan untuk berkumpul
bersama dan mesti ada sekurang kurangya 2 hingga 4 tin bir.
Mempunyai
sumber kewangan yang sentiasa mencukupi
Perkara ini selalunya
di alami oleh golongan mereka yang bujang, tidak kira lelaki atau perempuan.
Mereka seringkali terfikir untuk mengisi masa lapang mereka dengan Moginum.
Mereka ini tidak begitu mempunyai masalah kalau sekiranya ingin minum bersama
kawan kerana mereka tahu bahawa mereka mempunyai wang untuk berbelanja. Apabila
rakan mereka mengetahui bahawa mereka ini mempunyai wang untuk di belanjakan,
kadangkala rakan mereka akan berusaha membawa mereka minum di tempat yang
mempunyai kelas contohnya di kelab malam dan bukannya di kedai biasa.
Tertarik
dengan Minuman yang Berjenama
Perkara ini biasanya
melibatkan mereka yang sudah bekerja dan mempunyai sumber kewangan sendiri.
Apabila mereka melihat atau terdengar cerita bahawa ada jenama baru minuman
yang di jual, maka mereka akan mengambil kesempatan untuk ‘mencuba’ minuman
tersebut. Golongan ini biasanya minum bersama dengan rakan rakan dan bukannya
secara individu. Ini di sebabkan pada masa yang sama, mereka akan memberi komen
mahupun kritikan terhadap jenama baru yang mereka minum. Situasi ini jugalah
yang membuat mereka lebih sinonim dengan minuman tersebut.
Wujud
satu istilah yang di panggil ‘Mustahil kalau tidak Haus!’
Sejak kebelakangan ini
istilah seperti ini sudah sinonim sebagai tarikan kepada golongan peminum
tegar. Ada juga di kalangan peminum ini yang hanya minum mengikut masa yang
terluang dan bergantung kepada keadaan sama ada sesuai atau tidak (ikut mood).
Apabila sampai satu ketika, golongan ini akan rasa seperti ‘teringin untuk
minum bir’ kerana ‘terbayang dengan minuman bir yang sejuk’ selalunya selepas habis
waktu bekerja, selepas waktu tengah hari ataupun waktu masa terluang. Selain
dari sebab ini, ada banyak lagi sebab tarikan mereka untuk minum. Apabila
situasi ini berlaku, mereka akan mula memberikan ‘hint messages’ kepada rakan
mereka dengan beberapa contoh seperti,
- ‘Bah,
jadi...?’
- ‘Ada
harapankah?’
- ‘Hauuuusss...!!’
- ‘Bah,
balanja dulu...’
- ‘Saya
dingar kau kana numbur... Bah balanja laaah...’
Melalui hint messages
seperti ini, terpulang samada mereka yang di perlawa untuk memberi respon
terhadap rakan mereka. Biasanya jawapan yang di berikan oleh mereka yang di
perlawa sebagai tanda setuju adalah,
- ‘Nantilah
kijap... nanti saya mesej kau...’
- ‘Ada
harapan bah kalau kana bili... rukut rukut lah...’
- ‘Tatap!
Saya pun lama tidak minum ini...’
- ‘Aik...
Rukut rukut bah bili 1 krek...’
- ‘Manada
kana numbur ooh, teda bili itu... Bah nantilah.. Patang lah...’
Situasi ini adalah normal bagi golongan yang biasa dengan aktiviti seperti ini. Ini bermaksud selagi mereka mempunyai sedikit wang untuk di belanjakan, masa yang terluang dan mood yang baik maka mereka akan cuba ‘mengambil kesempatan’ untuk minum bersama dengan rakan mereka. Kadangkala, golongan ini tidak dapat menolak perlawaan serta tidak dapat memberikan alasan yang kukuh untuk menolak perlawaan tersebut. Setiap perlawaan untuk ‘moginum’ sangat berkesan terutama sekali bagi mereka yang ‘Haus!'.
Mengisi
masa yang terluang bersama
Biasanya aktiviti
Moginum ini di buat sewaktu cuti atau hujung minggu. Apabila sampai waktu
seperti ini, mereka akan cuba mencari teman untuk santai ataupun mereka datang
ke rumah rakan mahupun saudara mereka dengan alasan ingin berbincang sesuatu
atau ingin berbicara mengenai hal hal yang berkaitan dengan kerjaya harian
mereka.
Tidak
mampu mengawal Ketagihan
Ketagihan meminum minuman
beralkohol selalunya merujuk kepada individu yang sudah biasa minum setiap hari
bahkan amalan tersebut sudah menjadi sebahagian daripada keperluan harian.
Contohnya golongan ini akan minum 1 – 2 botol di siang hari (selalunya minuman
keras seperti Montoku), selepas makan tengah hari, waktu petang atau sebelum
tidur. Mereka ini selalunya menyimpan ‘stok’ di rumah untuk di minum sendiri
ataupun di minum bersama sekiranya ada rakan mereka datang ke rumah. Perkara
seperti ini sukar untuk di tangani melainkan ada satu penerapan nilai disiplin
yang sangat ketat terhadap individu tersebut. Apabila ada hari di mana mereka
ini tidak minum, maka sesetengah di antara mereka akan kelihatan seperti orang
yang bingung dan tidak senang duduk. Apa yang kadangkala kita boleh lihat
adalah ‘tangan mereka akan bergegar’. Tahap seperti ini memang membimbangkan
dan apa yang hanya boleh mengubat mereka daripada keadaan itu adalah ‘mereka
harus minum sekurang kurangnya 1 atau 2 botol’ minuman keras. Selalunya minuman
yang di minum oleh mereka ini adalah ‘Montoku’ iaitu salah satu jenis arak
lokal buatan sendiri.
KESAN
NEGATIF DARIPADA AMALAN MOGINUM
Amalan minum minuman
keras sememangnya mempunyai kesan negatif bukan sahaja terhadap kesihatan
bahkan juga dari segi sikap, emosi dan tingkahlaku. Menurut Sabah Report
(2014), seperti yang di katakan oleh Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, budaya minum minuman keras dalam
kalangan masyarakat kita semakin menjadi jadi dan sekiranya perkara ini tidak
diberi perhatian yang khusus, beliau bimbang keadaan akan bertambah serius
lagi. Selain dari itu, beliau juga mengatakan bahawa amalan ini jangan terlalu
di amalkan hingga lupa tanggungjawab terhadap keluarga dan menjejaskan prestasi
kerja. Perkara negatif ini selalunya dapat kita lihat di kalangan mereka yang
‘tidak dapat mengawal’ diri mereka daripada di kuasai oleh amalan ini dan
‘ketagihan’ yang di alami oleh mereka.
Berdasarkan kenyataan di atas, kita harus ingat bahawa
minuman keras adalah salah satu punca,
1)
Retaknya
hubungan kekeluargaan dan rumah tangga
2)
Menjejaskan
tanggungjawab pekerjaan
3)
Mengganggu
kegiatan harian
4)
Menimbulkan
konflik berat antara keluarga, rakan dan saudara
5)
Terlibat
dalam Kemalangan
6)
Masalah
kewangan untuk anak anak yang pergi ke sekolah
7)
Terlibat
dengan masalah kemabukan yang melampau
8)
Menjejaskan
kesihatan
9)
Terdedah
kepada kes berat (di rogol, cabul, rompak dan di pukul)
10)
Mengganggu
kestabilan emosi dan kurangya sifat sabar
11)
Suka
mencari pasal dan ingin bergaduh tanpa sebab
Apabila individu atau
golongan yang sudah biasa dengan amalan ini tidak mampu mengawal diri sendiri
dan tidak mengendahkan apa kesan yang bakal di hadapi oleh mereka di kemudian
hari, 10 sebab di atas adalah sebahagian daripada kesan yang mungkin mereka
alami suatu masa nanti. Minum minuman keras di kalangan masyarakat Kadazandusun
sebenarnya satu amalan yang ‘terkawal’ dan mempunyai waktu dan keadaan yang
terhad (limit).
Tapi di sebabkan sikap
golongan itu sendiri, jumlah minuman yang banyak, ramai kenalan serta suasana
acara Moginum seronok, maka mereka akan ‘pandai lupa diri’ sehinggalah satu
masa di mana mereka terlalu mabuk dan tidak ingat apa apa lagi (Hilang siaran atau Hilang ingatan) atau
dalam bahasa inggerisnya, Totally Knocked Out (TKO). Ini selalu terjadi juga
terhadap mereka yang tahu mengawal diri (limit) di sebabkan mereka minum
minuman keras yang kuat, minuman yang di campur (Mixed Liquor) dan terlalu
banyak minum (one too many). Akibat daripada tindakan itu, kesan yang boleh di
lihat adalah mereka terbaring sana sini (Napasa),
muntah dan mungkin mencari gaduh dengan orang lain. Jadi, bagi golongan ini,
ambillah masa untuk kita lihat kembali kesan daripada tindakan ini dan sila
tetapkan (set up) masa terhad anda (limit) agar tidak mengalami seperti itu.
Jangan kita lupa, jurukamera bebas (paparazzi) ada di mana mana. Boleh jadi
mereka itu kawan rapat kita atau orang lain. Dan akhirnya, imej kita yang kacak
dan cantik ini akan masuk dalam media massa ataupun surat khabar dan akhirnya
di tularkan.
PENUTUP
Sebagai
penutup, penulis telah mengongsikan beberapa pemerhatian yang telah di buat,
bukti daripada laporan akhbar, laman web dan beberapa sumber rujukan lain
tentang amalan Moginum ini. Timbul persoalan dalam diri kita, adakah Moginum
(minum arak) di kalangan suku kaum Kadazandusun ini adalah satu budaya ataupun
amalan. Blog ini lebih banyak menyentuh ‘suku kaum Kadazandusun’ dalam amalan
Moginum kerana banyak isu mahupun cerita di luar sana yang tertumpu kepada suku
kaum ini apabila adanya majlis yang mempunyai aktiviti Moginum terutamanya seperti
Perayaan Pesta Kaamatan. Memang benar dan perlu di ingatkan, bukan hanya suku
kaum ini sahaja yang terjebak dalam amalan ini tetapi ramai lagi dari golongan
dan suku kaum masyarakat di negeri Sabah yang lain turut sama terbiasa dengan
‘amalan’ Moginum ini. Blog ini bukanlah satu blog yang mahu menyindir suku kaum
Kadazandusun tetapi ingin menjawab beberapa isu yang di persoalkan terhadap
suku kaum ini kerana setiap kali adanya Moginum, persoalan yang kerap di tanya
adalah ‘Nah, Orang Dusun laitu...’ ‘Orang Kadazan itu mabuk.. tidur sana
sini..’ ‘Diorang laitu paling ramai di KDCA kalau ada Kaamatan..’. Jujurnya,
memang kita terasa dengan pertanyaan seperti ini. Namun, kita masih mempunyai
banyak kesempatan untuk mengubah keadaan ini. Dalam keadaan sukar sekalipun,
pasti ada cara kita untuk mengubah persepsi ini. Namun
apa yang penting, harus kita ketahui bahawa kesan daripada amalan Moginum ini
membawa banyak kesan kepada kita khususnya bagi mereka yang biasa Moginum.
Antara beberapa perkara yang harus di
ambil berat oleh kita semua adalah,
- Minum air secukupnya sewaktu dan selepas Moginum.
- Pastikan anda ada makan nasi (perut berisi) sebelum Moginum.
- Jangan teruskan memandu kereta anda kalau mengantuk di sebabkan Moginum.
- Hormati orang di sekitar tempat anda Moginum.
- Jangan tinggikan suara anda tidak tentu pasal.
- Jangan bikin malu di rumah yang anda lawat untuk Moginum.
- Jangan terlalu bergembira sewaktu Moginum sampai lupa diri.
- Jangan simpan sesuatu yang beremosi dalam diri anda sebelum Moginum.
- Jangan bergaduh dengan penumpang dalam kereta anda sewaktu perjalanan pulang.
- Sekiranya anda mengantuk, tidurlah sekejap sebelum pulang. cuci muka dan minum air sebelum memandu pulang.
- pastikan telefon dan dompet anda di simpan di tempat yang selamat.
- Jangan mudah terpedaya dengan ajakan kawan yang mempunyai niat tersembunyi sama ada lelaki atau perempuan ketika Moginum.
- Kawal diri anda sebelum Moginum dan pastikan anda tidak mengganggu lelaki atau perempuan yang sudah mempunyai isteri atau suami (termasuklah mereka yang sudah bertunang). The price would be too great.
- Jangan tunjuk lagak (tembirang & cakap besar) sewaktu Moginum. akibatnya, mungkin anda akan di di belasah ketika sudagh mabuk.
- Pastikan anda mempunyai kawan yang anda percaya ketika Moginum agar mereka boleh menjadi 'alarm' kepada anda sekiranya ada apa apa.
- Jangan habiskan semua duit yang ada di dompet anda. pastikan anda tahu berapa yang harus di belanjakan kerana keluhan pada hari esok tidak bermakna lagi.
- Sekiranya anda merasa sesuatu yang kurang senang dan tidak selesa di tempat anda Moginum, adalah lebih baik anda tinggalkan tempat itu.
- Sekiranya anda pergi Moginum secara berpasangan, pastikan salah seorang daripada anda tidak mabuk.
- Jangan minum minuman anda yang telah lama di biarkan dalam gelas sekiranya anda minum bersama dengan orang yang tidak anda kenali terutama sekali kepada perempuan.
- Jangan sesekali libatkan diri anda dalam apa apa bentuk konflik atau pergaduhan sewaktu Moginum.
- Kalau sudah mula minum, pastikan anda ingat bila mahu pulang. Jangan tunggu minuman habis baru mahu pulang.
- Jagalah diri anda sebelum, sewaktu dan selepas Moginum. Terus pulang ke rumah kalau sudah selesai Moginum. Jangan biasakan diri anda untuk 'menyimpang' ke tempat lain.
- Elakkan diri anda (bagi yang perempuan) daripada bersosial dengan orang yang tidak di kenali kecuali anda mempunyai teman rapat yang mengenali orang tersebut.
- Jika anda seorang perempuan yang mempunyai teman lelaki, pastikan anda tegas terhadap teman lelaki anda mengenai masa. Sentiasa ingatkan teman anda untuk jangan terlalu minum banyak dan ingat untuk pulang.
- Jika anda seorang lelaki yang mempunyai teman wanita, hormatilah teman wanita anda dan janganlah bawa teman wanita anda untuk masuk ke pusat hiburan atau tempat Moginum yang tidak anda biasa.
- Jangan biasakan diri anda memaki dan suka meninggikan suara ketika minum di tempat yang anda tidak biasa seperti di Pusat Hiburan, Kelab dan mana mana tempat di kawasan bandar. Ini kerana anda akan menjadi sasaran oleh sekumpulan orang tertentu untuk di belasah.
Paling
penting adalah, kita harus mempunyai kawalan diri. Kita mesti mengetahui masa
kita (limit) sebelum dan semasa Moginum. Biarlah kita yang mengawal cara
Moginum kita dan jangan sesekali membiarkan Minuman itulah yang mengawal kita. Jangan
kita lupa, kita ada rumah untuk kita pulang. Kita juga ada keluarga, anak
isteri, adik beradik, saudara dan rakan rakan yang menunggu kita.
Jangan jadikan amalan ini sebagai satu budaya dalam hidup kita. Kita harus
ingat bahawa peluang Moginum ini bila bila pun ada, bukannya satu hari sahaja.
Jagalah tingkah laku kita, jaga percakapan kita dan jaga diri kita. Sebab banyak
masalah khususnya di luar sana yang terjadi di sebabkan Moginum contohnya kes
rogol bergilir gilir, di rompak, di cabul, di pukul, mengalami kemalangan jiwa
dan banyak lagi. Jangan minum dengan orang yang tidak kita kenali terutama
sekali kalau kita minum di kelab malam, pub atau mana mana tempat di kawasan
Bandar. Elakkan daripada terpedaya dengan bisikan dan mulut manis mereka yang
mengajak anda minum. Semua ini HARUS ANDA INGATKAN DIRI ANDA SEBELUM Moginum. Kita Moginum
adalah atas risiko kita sendiri. Sebab kalau kita tidak bersedia dengan segala
kemungkinan ini, menyesal tidak berguna lagi.
Sebagai
kata kata akhir, ingatlah, anda meninggalkan rumah untuk pergi Moginum dalam
keadaan sempurna anggota badan dan pastikan anda pulang ke rumah bertemu
keluarga dan anak anak juga dalam keadaan sempurna anggota badan.
UP: Artikel ini mempunyai rujukan untuk tujuan pembacaan dan citation. Akan di paparkan kemudian.
kihuiiiiiiiii...ko jugalah bods..
ReplyDeleteGood job Bids!
ReplyDelete